w Blog

Według Raportu badań ze znajomości ADR przeprowadzonego dla Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wynika, że reklamacja butów jest najczęściej składaną reklamacją konsumencką. Stanowi 40% wszystkich wniosków tego typu. 

Dzisiaj podpowiadamy, na co zwrócić uwagę już w momencie składania reklamacji obuwia, żeby zminimalizować ryzyko jej odrzucenia.

1 – Nie czekaj z reklamacją obuwia

Zgodnie z art. 568 par. 2 i 3 masz rok czasu od momentu zauważenia wady do jej zgłoszenia. Brzmi obiecująco i optymistycznie. Jednak w rzeczywistości, gdy  w grę wchodzi reklamacja butów, może być elementem zgubnym.

Dlaczego? 

Uzasadnienie odrzucenia

Sprzedawca może odrzucić takie żądanie, twierdząc, że doszło do użytkowania towaru po zauważeniu wady, co w konsekwencji doprowadziło do takiego zniszczenia, którego nie da się naprawić. A mogłoby być to zrobione, gdyby towar został oddany niezwłocznie po zauważeniu wady.  

Rozwiązanie

Dlatego nie czekaj zbyt długo i pędź z reklamacją obuwia niezwłocznie po jej odkryciu. Niezwłocznie, czyli w najbliższym, możliwym dla Ciebie terminie. I zaznacz to we wniosku reklamacyjnym – napisz jasno, że towar nie był użytkowany od momentu wykrycia uszkodzenia.  Zminimalizuje to ryzyko odpowiedzi negatywnej. A gdybyś jednak taką otrzymał, sąd, czy inna instytucja, z której skorzystasz w dalszym rozwiązywaniu sporu, będzie patrzeć na Ciebie przychylniejszym okiem. 

2 – Czyść obuwie z umiarem

Zadbaj o to, aby reklamowane obuwie było czyste.  Tylko pamiętaj o przeczytaniu instrukcji. Wrzucenie skórzanych butów do pralki, czy wyczyszczenie zamszu szczotką nie będzie dobrym pomysłem. Towar należy czyścić zgodnie z zaleceniami.  

Dlaczego wygląd jest tak ważny?

Uzasadnienie odrzucenia

Gdy oddasz but w stanie cóż… nagannym (brudny, ubłocony) sprzedawca może odrzucić reklamację, argumentując brak właściwej dbałości o jego użytkowanie. Na skutek tego działania mogło nastąpić mechaniczne uszkodzenie towaru, które jednak nie jest wadą fabryczną. Z takim wyjaśnieniem możesz się spotkać zwłaszcza po roku od zakupy. Jeśli uszkodzenie ujawni się w pierwszych 12 miesiącach użytkowania, Ustawodawca zakłada, że istniała wada fabryczna (art. 556 KC). Po tym okresie ciężar dowodowy tj. konieczność udowodnienia jej występowania spoczywa na Tobie, jako konsumencie.  

Natomiast, jeśli wyczyścisz buty niezgodnie z instrukcją, sam możesz je dodatkowo uszkodzić i nie licz wówczas, że Twoja reklamacja  butów spotka się z przychylnością sprzedawcy. Nawet jeśli ich nie zniszczysz, prawdopodobieństwo uszkodzenia może być podstawą do odrzucenia prośby.  

Rada

Czyść bez nadgorliwości. Po prostu oddaj buty w dobrym stanie. Doprowadź je do nienagannego stanu, ale wykorzystując do tego instrukcję. Nie dopuścisz do odrzucenia w oparciu o argumentację, o której pisaliśmy wyżej.  

3 – Reklamacja butów– przemyśl swoje żądania

Tematowi temu poświęciliśmy osobny wpis – zachęcamy do zapoznania się, a dzisiaj tylko przypominamy. Jako klient masz kilka możliwości. Możesz żądać: 

  • naprawy obuwia
  • wymiany
  • obniżenia ceny
  • zwrotu pieniędzy (tzw. odstąpienie od umowy)

Wybór niby należy do Klienta. 

Ale…

Uzasadnienie

Zgodnie z KC sprzedawca ma prawo zmienić formę zadośćuczynienia. Dzieje się to zazwyczaj przy żądaniu zwrotu pieniędzy, po którą to opcję najczęściej sięgają polscy konsumenci.  Zgodnie z art. 561 sprzedawca może odmówić zwrotu pieniędzy, jeśli naprawa obuwia jest możliwa i wykona ją szybko.  Z tej opcji nie może skorzystać, jeśli wada jest istotna. I to Ty jako klient powinieneś podać, czemu uważasz ją za istotną.  

Rozwiązanie

Cóż, zalecamy rozsądek. Przemyśl żądanie, zanim wpiszesz je do wniosku reklamacji obuwia.  Zastanów się też, czy wada jest istotna z Twojego punktu widzenia. Oczywiście, jeśli buty zimowe źle znoszą śnieg i przemiękają, sprawa wydaje się oczywista.  Jeśli jednak nie jesteś pewny, już na tym etapie może Ci pomóc rzeczoznawca reklamacje obuwia.  Wiąże się to z dodatkowymi kosztami, więc raczej sięgamy po nie w ostateczności. 

Przygotuj się

Reklamacja obuwia należy do najczęściej składanych. To ponad 40% wniosków. Nic dziwnego, skoro akurat jest to produkt najbardziej narażony na uszkodzenia. Zazwyczaj posiadamy 1-3 pary na sezon i nosimy je praktycznie cały czas. Muszą znosić różne warunki atmosferyczne – słońce niszczące kolor, deszcz i śnieg – degradujące materiał.  Ale właśnie dlatego powinny być wykonane z wyjątkową dbałością. 

Jednak sprzedawcy odpowiedzialni za rozpatrywanie reklamacji butów mogą czasem wykorzystywać swoje uprawnienia i wydawać niekorzystne decyzje. Dlatego warto przewidzieć ich działania już na etapie wnioskowania. Dzięki temu zminimalizujemy możliwości odrzucenia naszych żądań i szybkiego, pozytywnego zakończenia sprawy. 

0